Brev:
Meget lidt væske
30. april 2021
Alder:
11 mdr.
Meget lidt væske
Hej Helen
Igen tak for en god brevkasse, som er rigtig rar at have, når man ingen mødregruppe eller venner/familie med jævnaldrende børn har 🙂
Jeg har lige et par forskellige spørgsmål, som derfor kommer i flere breve.
Min datter er 11 måneder nu, og jeg er lidt bekymret for hendes væskeindtag generelt, og om hun får nok MM/MME. Jeg ammer hende til nat, hvor det ikke virker som om, at hun drikker særlig meget - ofte falder hun i søvn uden at sutte noget videre -, og herudover tilbydes hun flaske med MME inden hendes eftermiddagslur, hvor hun drikker mellem 20-80ml. Hun vil ikke drikke MME af kop. Hun vil ikke drikke noget til måltider, og tager kun et par slurke af en drikkeflaske med vand nogle få gange i løbet af dagen.
Hun får ny ble på 3-4 gange om dagen, og ingen af dem har specielt meget tis i (hun laver stort ca en gang om dagen). Hun får et halvt brev movicol hver dag til morgenmad, og det har hun fået i flere måneder. Når jeg trapper ud af det, får hun hver gang meget hård mave og svært ved at komme af med det. Jeg forsøger at give hende vandholdigt frugt, men hun er ikke så frugtsulten i øjeblikket. Jeg har også forsøgt med hjemmelavet smoothies, som der heller ikke blev drukket noget videre af. Jeg synes, jeg har forsøgt med alle former for kopper og flasker.
Hvad kan jeg gøre for at få mere væske i hende, og bør hun få mere MM/MME end det hun får (udover det i flasken bliver hendes havregrød om morgenen lavet på MME)?
Hvornår vil du mene, at det er ok at fjerne flasken om dagen, og amningen om aftenen - havde selv tænkt, at når hun blev et år, så skulle hun hverken ammes eller have flaske, men når hun ikke vil drikke mælk af kop, så er jeg i tvivl, om det bliver for tidligt?
Havde forestillet mig at fjerne dagsflasken først, og fortsætte med amningen til nat i måske fjorten dage, hvorefter jeg ville tilbyde hende en flaske til natten i stedet (forventer hun afviser denne).
Hun er en spinkel pige, som kun vejer ca. 7,7kg og måler ca. 72cm, så vil meget gerne både have væske og mad i hende.
På forhånd tak for svar.
Hilsner herfra